Kilka zasad zdrowego odżywiania

 

Nie osiągnie nikt zdrowia bez:

  1. Pracy w kuchni – co najmniej 1,5 godziny dziennie:
    – pół godziny na przygotowanie śniadania albo kolacji
    – godzina na przygotowanie obiadu
  2. Opanowania sztuki kulinarnej:
    – to nie mogą być zupki czy papki dla niemowlaków
    – to po prostu musi dobrze smakować
    – to musi pachnieć na ulicy
    – tego powinni sąsiedzi i znajomi nam zazdrościć
  3. Czasu i spokoju poświęconego na jedzenie
    – co najmniej 15 minut na śniadanie albo kolację
    – co najmniej godziny na obiad
    – oczy też muszą się najeść??
    – język lubi się nasmakować??
    – zęby powinny się napracować

    Jeżeli ktoś nie ma na to czasu to niech nie zaczyna zabawy w gotowanie.

Odpowiednie odżywianie nie jest wiedzą wrodzoną, tylko wiedzą nabytą i doświadczoną!

  1. Nie wystarczy przeczytanie jednej książki (wtedy popełniane są najczęściej kardynalne błędy)
  2. W niektórych przypadkach przeczytanie wszystkich książek nie uchroniło od popełnienia poważnych błędów
  3. Trzeba przychodzić na spotkania, wymieniać doświadczenia
  4. Dobrze jest mieć dobrego lekarza domowego, lub doradcę żywieniowego

Odżywianie nie może być nudną monotonnością!

  1. Spożywanie jednego czy trzech produktów, ciągle w taki sam sposób, codziennie tak samo, zawsze się znudzi
  2. Spożywanie ciągłe setek produktów na setki sposobów zawsze prowadzi do kłopotów żołądkowych

    Optymalność odżywiania to sztuka wybrania około dziesięciu najdoskonalszych produktów i przyrządzenie ich na kilka najlepszych sposobów.

  3. Ideałem będzie wypracowanie sobie trzech różnych śniadań albo kolacji i siedmiu różnych odpowiednich obiadów
  4. Oczywiście dla gości możemy mieć jeszcze w zanadrzu jedną czy dwie syte uczty

Odżywianie organizmu to nie jest spożywanie produktów z całego świata, ze wszystkich ekosystemów!

  1. Odżywianie organizmu to spożywanie przede wszystkim produktów ziemi na której żyjemy
  2. To musi tworzyć podstawę (80 – 90%) naszego pożywienia
  3. To powinno prawie wystarczyć
  4. Takimi kategoriami należy się kierować przy zakupach
  5. Oczywiście może być podany owoc cytrusowy, czy inny smakowity zakąsek
  6. Raczej trucizną niż przysmakiem jest sałatka z siedmiu owoców cytrusowych, siedmiu warzyw egzotycznych i siedmiu przypraw
  7. Bardziej trucizną niż lekarstwem jest herbatka z 27 ziół

    Trzeba nauczyć się prostoty i tworzyć wyborność potraw z jak najmniejszej ilości dodatków.

Nie będzie funkcjonował mózg bez nauki!

  1. Odżywiony mózg bardzo szybko odczuwa potrzebę dodatkowej pracy
  2. Należy wtedy dać mu impuls i karmić go dobrą wiedzą (zobacz biblioteka ciekawych ksiąg)
  3. Dobrze jest wtedy wykorzystywać go do twórczej pracy
  4. Trzeba nauczyć się rozpoznawać:
    – co jest pewną wiedzą
    – co jest prawdą
    – a co jest zmyślaniem, kabałą, pseudonaukową konfabulacją
  5. Nie wolno trwonić potęgi i mocy umysłu na jałowe dyskusje, niesnaski czy ulubione wśród niektórych kłótnie o bzdury

Nie ma i nie będzie optymalności bez wysiłku fizycznego!

  1. Przemiana podstawowa spala do ok. 1500 kcal kobiety i ok. 1700 kcal mężczyźni
    (na wskutek nieobciążania jelita małowartościowymi produktami) W tak małej ilości kalorii nie da się zapakować wszystkich potrzebnych witamin, soli mineralnych i pierwiastków śladowych
  2. Aby osiągnąć optymalność trzeba mieć pracę w której wydatkuje się dodatkowo co najmniej 1000 kcal, albo wykonywać codziennie sport o takim obciążeniu

Nie osiągnie się także wyżyn wytrzymałości bez codziennego pocenia się!

  1. Nie chodzi w tym o codzienną zabójczą pracę w pocie czoła
  2. Chodzi tylko o to że niektóre procesy metaboliczne włączają się dopiero wtedy gdy serce bije 120 – 130 razy na minutę a człowiek się poci
  3. Taki poziom wysiłku powinien być osiągany stopniowo w ciągu 20 minut i utrzymywany około 10 minut
  4. Tylko wtedy nabrzmiewają wszystkie gruczoły i wszystkie hormony grają całą pełnią możliwości
  5. Tylko taki poziom zagrania całej orkiestry hormonów i odpowiedzi wszystkich komórek organizmu na takie bodźce zapewnia na stale: rześkość, sprawność, zwinność

Nie będzie funkcjonował organizm optymalnie bez nauczenia się codziennego czerpania z zapasów!

  1. Tylko węglowodany muszą być dostarczane w sposób ciągły i jak najbardziej wyrównany w małych ilościach
  2. Białka, tłuszcze, sole mineralne, witaminy i pierwiastki śladowe mogą być dostarczone w sposób periodyczny; tzn. z jednego posiłku powinno się zrezygnować, (dlatego można jeść dwa razy dziennie) a w tym czasie organizm musi ćwiczyć czerpanie z zapasów
  3. Odżywianie organizmu nie jest jedzeniem ciągle na górkę (na zapas), wtedy organizm oducza się czerpania z zapasów, i odczuwamy coraz częściej głód i zaczynamy tyć.
  4. Pobożną mądrością było zrezygnowanie w piątek ze śniadania i obiadu, a jedzenie potem pożywnej rybnej kolacji.

Nie ma dokładnie takiego samego sposobu odżywiania dla wszystkich ludzi!

  1. Każdy człowiek potrzebuje inne buty, inne ubranie i czuje się dobrze z inną fryzurą
  2. Odżywianie będzie się różniło między poszczególnymi osobnikami
  3. W miarę osiągania optymalnej równowagi dieta musi być coraz to bardziej indywidualnie dopasowana do indywidualnie zmiennych potrzeb organizmu oraz rodzaju wykonywanej pracy

Nie można zmienić praw natury także i w sposobie odżywiania!

  1. Jeżeli na ziemi od miliardów lat występują pory roku, to także i w naszym zegarze biologicznym są sezonowe potrzeby, które powinny być spełniane aby nasz organizm dobrze funkcjonował
  2. Nie spożywamy truskawek, czereśni czy owoców runa leśnego przez cały rok, ( np. spod foli ) ale sezonowo nasycamy się nimi (oczywiście odpowiednio bilansując węglowodany)
  3. Według tej zasady spożywamy świeże orzechy jesienią na zapas czy cieszymy żołądek nowalijkami na wiosnę.